Spalio 19 d. popietę Neringos gimnazijos pradinukai rinkosi į aktų salę. Neringos savivaldybės V.Miliūno viešosios bibliotekos direktorės Dalios Greičiūtės ir VŠĮ „Verslas ir menas“ direktorės Eglės Jokužytės iniciatyva, sulaukėme svečių. Vaikus maloniai pasitiko ir į edukacinį užsiėmimą įtraukė leidėja, socialinių projektų autorė Eglė Jokužytė. Ji papasakojo, ką veikia leidėjas, kodėl leidžia knygas, kurias gali skaityti ir matantys ir regos negalią turintys vaikai, pademonstravo išleistas knygas „Sparnuotosios raidės“, „Baltijos valdovė“, „Užsimerk“, papasakojo, kaip gimė šios gražios knygos, su vaikais išsiaiškino, kokiais pojūčiais jas galima skaityti.
Naudojant knygas su Brailio raštu ir iškiliosiomis iliustracijomis, vaikai žaidimo forma buvo įtraukti į skaitymo ir iliustracijų atpažinimo procesą, kuriame dalyvavo užrištomis akimis ir tik pasitelkdami lytėjimą bei klausą bandė įvykdyti suformuotas užduotis. Jiems tai puikiai sekėsi. Šios užduotys padėjo lavinti skirtingus pojūčius: lytėjimą, klausą ir regą. Mažieji turėjo galimybę ne tik suvokti, kaip jaučiasi neregiai, bet ir suprasti, kad ir nematantys žmonės gali skaityti knygas.
Didžiulio susidomėjimo sulaukė susitikimas su Vaida Butautaite, mergina, kuri turi regos negalią nuo gimimo. Mokiniai stebėjo, kaip neregys žmogus vaikšto, naudodamasis baltąją lazdele, kaip naudojasi mobiliuoju telefonu, kaip rašo mašinėle Brailio raštu. Mergina parašė vaikams laišką, kurį jie galės perskaityti, pasitelkę Brailio rašto abėcėlę. Vaida labai nuoširdžiai atsakinėjo į vaikų klausimus. Mokiniai domėjosi, kaip ji gyvena, kaip pasigamina maistą, ar mokėsi mokykloje, kaip rašė diktantus, ar skaito knygas, kaip atpažįsta spalvas. Vaikai labai nustebo, kad Vaida dar ir groja kanklėmis, yra mokytoja ir veda vaikams būrelius. Mokiniai ilgai bendravo su Vaida, ją apkabino, padėjo užlipti laipteliais, jautėsi vaikų noras daryti gerus darbus.
Buvo atliktas tyrimas. Susitikimo pradžioje 24 vaikai atsakė į testo klausimus prieš užsiėmimą ir po jo. Prieš edukaciją 17 vaikų nebuvo bendravę su neregiu, po edukacijos visi buvo bendravę. 56 % vaikų buvo lietę Brailio raštą, po edukacijos visi vaikai susipažino ne tik su Brailio raštu bet ir galimybę patiems patirti tai, kaip neregiai pirštais supranta iliustracijas. Jei sutiktų neregį ar žinotų kaip elgtis? Prieš – 7 vaikai nežinojo kaip elgtis, po edukacijos 1 vaikas nežinotų kaip elgtis. Programos metu 40% vaikų pakeitė savo nuomonę ir galėjo suprasti, kad neregiai taip pat gali būti laimingi. 56 procentai vaikų, net norėtų turėti draugą neregį. Vaikų atsakymai liudija, kad pažintis su neregių gyvenimu keičia požiūrį į negalią turinčius žmones, vysto gebėjimą užjausti, toleruoti ir priimti skirtingus žmones. Taip ugdomos socialinės vertybės, mažinama socialinė atskirtis, žadinamas noras padėti bei prisidėti prie gerų darbų.
Vaikų nuomone, iš susitikimo jie išėjo nustebę, pasimokę, kaip turime priimti kitokį žmogų, jautresni aplinkai, pajutę daug šilumos.
Neringos gimnazijos bibliotekininkė
Angelė Pocevičienė